få kompensation aflyst fly Kompensation aflyst fly – disse muligheder har du for at få dine penge retur!

  • Du skal have været til stede ved check-in på det præcise tidspunkt for at kunne gøre dine rettigheder gældende.
  • Hvis dit fly er forsinket i mere end fem timer, kan du afbestille og få refunderet billetten. I ekstremt sjældne situationer kan du være berettiget til en rabat eller en godtgørelse for kortere forsinkelser.

Forsinkelser kan berettige dig til at få dækket udgifter i forbindelse med dem. Dette gælder imidlertid kun for udflugter af en bestemt tid og længde:

  • Flyvninger på 1.500 km eller derunder vil være forsinket med mindst to timer.
  • Flyvninger på over 1.500 km inden for EU og andre flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km: mindst tre timers forsinkelse.
  • Alle andre fly: Der vil være mindst fire timers forsinkelse.

Hvis dit fly er forsinket, har du følgende rettigheder:

  • Måltider i henhold til ventetidens længde samt to gratis telefonopkald eller e-mails.
  • Hvis du skal overnatte, skal du selv sørge for transport til og fra lufthavnen.

Du kan være berettiget til kompensation, hvis dit fly er forsinket i mere end tre timer.

Alle afgange fra en EU-nation er underlagt begrænsningerne. De gælder også for afgange fra lande uden for EU, hvis destinationen er i EU, og flyselskabet har base i EU.

Du kan læse mere om din ret til kompensation her.

Hvis dit fly er aflyst, er du altid berettiget til følgende:

  • Du har mulighed for at blive ombooket eller få refunderet billetten.
  • Dækning af en overnatning på hotel (hvis du rejser dagen efter), måltider, to telefonopkald eller e-mails og transport mellem hotellet og lufthavnen.

 Annullerer rejsearrangøren flyet?
Hvis du har købt din flybillet gennem en rejsearrangør, har du visse rettigheder mod rejsearrangøren. Hvis flyet bliver aflyst, skal du sende en formel anmodning til både flyselskabet og rejsearrangøren, f.eks. pr. e-mail.

Når du kontakter rejsearrangøren, kan du insistere på en sammenlignelig rejse. Gør det klart, at du forventer et svar inden for en rimelig tidsramme, og at du kan være nødt til at handle uafhængigt og holde dem ansvarlige for enhver økonomisk tab, f.eks. hvis du køber nye flybilletter.

Hvis rejsearrangøren ikke svarer på dit spørgsmål eller ikke kan tilbyde dig en rejse med et andet flyselskab til din destination, kan du selv købe en anden flybillet. Som udgangspunkt kan du kræve, at rejsearrangøren tilbagebetaler alle dine udgifter, herunder eventuelle udgifter til forudbetalte overnatninger, hvis rejsearrangøren var klar over dem.

Hvis du ønsker vores hjælp til at få refunderet alle dine udgifter, vil vi gerne hjælpe dig. Det er gratis, hurtigt og du vil få dine penge hurtigt.