Hvad du skal vide, hvis dit fly er blevet aflyst
Hvis dit fly er blevet aflyst, er du muligvis berettiget til flyaflysning kompensation på op til 4.500 kr., medmindre flyselskabet kan påvise, at aflysningen skyldtes usædvanlige omstændigheder såsom ekstremt vejr eller uroligheder på destinationen. Men hvis flyselskabet har informeret dig om aflysningen mindst to uger før afrejse, eller hvis du har accepteret en ombooking inden for rimelig tid, har du ikke ret til kompensation.
Normalt er du berettiget til kompensation, hvis du ankommer til din destination mere end to timer efter det planlagte ankomsttidspunkt. Nogle flyselskaber, fx. SAS betragter dog “touch down” eller det tidspunkt, hvor flyet lander og standser helt, som det faktiske ankomsttidspunkt, hvilket ikke er korrekt i forhold til kompensation. Det faktiske ankomsttidspunkt er, når flyet er landet, dørene er åbnet, og passagererne har fået tilladelse til at forlade flyet.
Som flypassager har du en forældelsesfrist på tre år, hvilket betyder, at hvis dit fly blev aflyst i løbet af de sidste tre år, kan du stadig have ret til økonomisk kompensation for dit tidstab. Det er dog vigtigt at bemærke, at forældelsesfristen kan variere, hvis du bor i et andet land.
Hvis aflysningen skyldes “usædvanlige omstændigheder,” såsom terror, strejker, eller akut sygdom hos passagerer, er du desværre ikke berettiget til kompensation. Nogle flyselskaber kan dog fejlagtigt betragte årsagen til aflysningen som en “usædvanlig omstændighed” for at undgå kompensationspligt.
Hvis du har oplevet en flyaflysning og er i tvivl om årsagen, kan du oprette en sag hos os og vi vil undersøge årsagen, selvom flyselskabet muligvis ikke har givet en præcis forklaring.
Hvis dit fly er aflyst, kan du enten vælge at få refunderet billettens pris eller få en ny billet til din oprindelige destination ved førstgivne lejlighed. Hvis du ønsker at omlægge rejsen til et senere tidspunkt, kan du også vælge dette, hvis der er ledige pladser på den senere afgang.
I henhold til EU 261/2004 har flypassagerer ret til forplejning, indkvartering på hotel, transport mellem hotel og lufthavn og to telefonopkald, hvis deres fly er aflyst. Hvis flyselskabet ikke har tilbudt disse ydelser, kan du søge om at få refunderet dine ekstraomkostninger hos flyselskabet. Det er vigtigt at huske at dokumentere dine udgifter for at være berettiget til refusion.
Hvordan søger jeg om kompensation?
Hvis du mener, at du er berettiget til kompensation, kan du enten kontakte flyselskabet direkte eller benytte en tredjeparts service som vores, som kan hjælpe dig med at gøre din sag gældende.