Få erstatning for flyforsinkelse og aflysning: Lær om dine rettigheder

Få op til 4500,- kr. i fly forsinkelse erstatning. Vi kan hjælpe dig med ansøgningen nemt og hurtigt.Flyforsinkelser og -aflysninger kan give store udfordringer for rejsende, men det er vigtigt at vide, at du som flypassager har rettigheder i henhold til EU’s Forordning (EF) nr. 261/2004. Hvis dit fly afgår fra Europa eller Storbritannien eller er med et europæisk eller britisk flyselskab, kan du have ret til kompensation på op til 4.500 kr. pr. person, hvis flyet er mere end fire timer forsinket ved ankomsten til din destination. Derudover kan boardingafvisning give dig ret til refusion eller omlægning af din rejse.

Det kan dog være udfordrende at vide, om man har ret til fly forsinkelse erstatning, især når man rejser med et ikke-EU-baseret flyselskab. Derfor er det vigtigt at undersøge, hvilke regler der gælder for din flyrejse. I denne artikel vil du lære mere om dine rettigheder som flypassager, når dit fly er aflyst eller forsinket, samt hvordan du kan navigere i kompensationssystemet.

Kend dine rettigheder ved flyforsinkelser og -aflysninger

EU-forordning 261/04 giver passagerer rettigheder i forbindelse med flyforsinkelser og -aflysninger. Hvis dit fly er mere end fire timer forsinket ved ankomsten til din destination, kan du være berettiget til kompensation på op til 4.500 kr. pr. person. Du kan indgive et krav om kompensation ved at bruge en online formular til flyforsinkelse erstatning. Det er vigtigt at påpege, at reglerne kun gælder for fly, der afgår fra Europa eller Storbritannien eller med et europæisk eller britisk flyselskab.

Dine rettigheder ved boardingafvisning

Hvis du bliver nægtet boarding mod din vilje, kan du have ret til refusion eller omlægning af din rejse. Forordningen om boardingafvisning gælder, hvis du afgår fra en EU-lufthavn eller dit fly er registreret i EU, og du er checket ind til tiden. Du har ret til at vælge mellem refusion af den fulde købspris af billetten for den del eller de dele af rejsen, der ikke blev foretaget, samt en returflyvning til første afgangssted, omlægning af rejsen til dit endelige bestemmelsessted eller ændring af reservationen til et senere tidspunkt efter eget valg.

Har dit flykrav ret til EU-kompensation?

For at få EU-kompensation for forsinkede eller aflyste fly skal man først undersøge, om flyselskabet har en licens til at flyve inden for EU, internt mellem europæiske lande og ud af EU. EU-reglerne dækker, hvis man flyver fra et EU-land til et andet. Men hvis man flyver med et ikke-EU-baseret flyselskab fra en destination uden for EU, er man muligvis ikke omfattet af EU-forordning 261/04.

Forordningen dækker også nogle lande uden for Europa, såsom Storbritannien, som har inkorporeret den i sin lovgivning efter Brexit i 2019. Derfor er passagerer, der rejser fra Storbritannien til et land uden for EU, stadig beskyttet i tilfælde af forsinkelser eller aflysninger.

Hvis ens fly er forsinket i mindst to timer, skal flyselskabet tilbyde forplejning såsom gratis telefonopkald og måltider, og hvis forsinkelsen strækker sig over natten, skal selskabet også sørge for indkvartering og transport mellem lufthavnen og hotellet. Passagerer kan kræve kompensation for flyforsinkelse, hvis forsinkelsen var mere end to timer og ikke skyldes en ekstraordinær omstændighed. Kompensationsbeløbet afhænger af flyafstand og forsinkelsens varighed. Passagerer kan kræve kompensation op til tre år efter, at flyet var forsinket eller aflyst.

Hvad kan du gøre, hvis dit fly er forsinket eller aflyst?

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, er det vigtigt at handle hurtigt og få fat i flyselskabet, så du kan få hjælp og vejledning.

Start med at kontakte flyselskabet og informere dem om din situation. De skal give dig information om dine rettigheder og muligheder for kompensation og erstatning.

Hvis du ikke er tilfreds med flyselskabets svar eller ikke kan nå til enighed med dem, kan du kontakte det nationale luftfartstilsyn i det land, hvor flyvningen blev opereret fra.

Du kan også bruge vores ansøgningsservice. Det er nemt og hurtigt at ansøge.
Vi undersøger om du har ret til erstatning og tager os af hele processen – nem, hurtig og gratis ansøgning.