Hvordan får man erstatning ved aflyst flyEt aflyst fly kan hurtigt blive et mareridt. Det kan være svært at finde et alternativt fly, mad og drikke i lufthavnen er ofte dyr, og er du strandet i lufthavnen, kan et hotelophold være nødvendigt.

Står du i den uheldige situation at være strandet i udlandet på grund af en flyaflysning, skal du vide, at det pågældende flyselskab har en forpligtelse i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 til at bringe dig hjem så hurtigt som muligt. De skal iøvrigt sørger for forplejning.

Hvis dit fly blev aflyst på grund af eksempelvis tekniske fejl, har du ret til fly kompensation. Tekniske fejl anses ikke som værende en ekstraordinær omstændighed. Det er flyselskabets eget ansvar at vedligholde sine fly. Dog kan flyselskabet i enkelte tilfælde fritages for at betale dig kompensation. Men de skal kunne påvise, at de tekniske fejl ikke kunne være undgået, selv om alle forholdsregler var overholdt. Det er de nationale luftfartsmyndigheder, som skal vurdere disse spørgsmål. Her i Danmark er det Trafik- og Byggestyrelsen, du skal kontakte, hvis flyselskabet mener, at de tekniske fejl, som var skyld i din flyaflysning, er ekstraordinære.

Hvor meget kan jeg kræve i kompensation for en flyaflysning?

EF 261/2004 blev oprettet for at beskytte passagers rettigheder, da flyselskaberne ikke var gode nok til at tage hensyn til sine kunder selv.

Flyaflysninger er betydeligt mere komplicerede end flyforsinkelser, eftersom det øjeblik du blev meddelt om annulleringen, afgør kompensationsbeløbet.

Kompensationsbeløbet er fastsat i EF 261/2004 artikel 7, stk. 1, og er som sådan angivet i euro. Vi har dog gjort det nemt for dig, så du kan i nedenstående skema se, hvor meget du præcis vil få i kompensation i kroner. Beløbet er pr. passager;